پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 

دبی، عروس خلیج فارس یکی از شهرهای مهم تجاری امارات متحده عربی محسوب می‌شود. این شهر امروزه به یکی از وسیع‌ترین و مدرن‌ترین شهرهای امارات تبدیل گردیده است. این شهر پر هیاهو و شگفت‌انگیز گران‌ترین شهر خاورمیانه به شمار می‌آید و در لیست شهرهای لاکچری و گران جایگاه 20 را به خود اختصاص داده است. شهر دبی در همسایگی جنوب ایران واقع شده و مجموعه‌ای از بهترین و مهیج‌ترین جاذبه‌های گردشگری را در دل خود جای داده است.  برخی به اشتباه تصور می‌کنند دبی پایتخت امارات متحده محسوب می‌شود، اما این تصور کاملاً اشتباه بوده و پایتخت امارات شهر ابوظبی است، با ادامه مطلب همراهمان باشید، مطمئناً به پاسخی برای سؤال دبی پایتخت کجاست؟ خواهید رسید.

 

تاریخچه شهر دبی

پیش از دانستن اینکه دبی پایتخت کجاست بهتر است از تاریخچه این شهر تجاری آگاه شوید. دبی در حدود 2 قرن پیش یکی از دهکده‌های کوچک و ضعیف توابع مشایخ ابوظبی به شمار می‌آمد و تنها چند خانواده فقیر در آن سکنی داشتند. این خانواده‌ها از طریق ماهی‌گیری روزگار خود را سپری می‌کردند. این دهکده که جنگ‌های داخلی بسیاری به خود دیده بود، سرانجام با ورود شیخ مکتوم کم کم رونق گرفت. از سال 1833 با ورود 800 نفر از قبیله «بنی یاس» به رهبری «شیخ بن بطی آل مکتوم» دبی به سرعت شروع به رشد نمود. این قبیله در ابتدا دبی را به مرکز صید ماهی، صید مروارید و تجارت دریایی تبدیل کرد. شیخ مکتوم با آغاز قرن بیستم یک بندر در محله «جبل علی» تأسیس کرد که امروزه این بندر بزرگ‌ترین بندر خاورمیانه و هفتمین بندر وسیع جهان شناخته می‌شود.

در اواسط قرن بیستم، جمعیت این شهر به حدود 20 هزار نفر رسید که یک چهارم آن‌ها مهاجر بودند. با افزایش عبور و مرور کشتی‌ها به بندر جبل علی، گل و لای در «خور» تجمع پیدا کرد. درنتیجه در دهه 1950 میلادی، «شیخ راشد آل مکتوم» به فکر لایروبی این مسیر آبی افتاد. در ابتدا این تصمیم جاه‌طلبانه و پر هزینه به نظر می‌آمد اما با گذشت زمان و افزایش تردد و حمل‌ونقل به این شهر، موقعیت دبی تقویت و مجدداً به قطبی برای صادرات و تجارت تبدیل گردید.

با کشف ذخایر نفتی در دبی، درآمدهای نفتی حاصله جهت توسعه این شهر بکار گرفته شد. با ساخت مدارس، بیمارستان‌ها، جاده‌ها، شبکه مخابراتی پیشرفته و... دبی به سرعت پیشرفت کرد. به دلیل زیر ساخت‌های باکیفیت، محیط مناسب جهت مهاجرت، مالیات صفر درصد، عوارض کم واردات و رهبری رؤیایی در دبی، این کشور به یک قطب توریستی تجاری در خاورمیانه تبدیل گردید. در نهایت با تمام اُفت و خیزها امروزه دبی یک شهر مهم جهانی با بازرگانی موفق به عنوان پایتخت تجاری امارات شناخته می‌شود. امروزه گردشگران زیادی با تور دبی لحظه آخر به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

زبان و مذهب مردم دبی

زبان رسمی مردم دبی عربی است و مکالمات روزمره خود را به این زبان انجام می‌دهند، اما به علت رفت‌وآمد توریست‎ها و مهاجران در این شهر، زبان انگلیسی نیز بین مردم رواج دارد. مهاجران زیادی از کشورهای هند، ایران، بنگلادش و چین در دبی دیده می‌شوند. دین رسمی امارات متحده و شهر دبی اسلام است و همچنین اقلیت‌های مذهبی مانند هندو، بهائی، مسیحی و بودایی نیز در این شهر دیده می‌شود.

زندگی و فرهنگ مردم دبی

اهالی دبی همه عرب هستند و به همین علت سبک زندگی، موسیقی، معماری شهری، پوشش و آشپزی آن‌ها برگرفته از سنت و فرهنگ اسلامی است. جمعیت این شهر غالباً مسلمان هستند و این مردم روزانه 5 بار به نماز می‌ایستند. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه در این شهر جزو تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود. شما در این شهر اجتماعات مسیحی، هندو و سیک نیز مشاهده می‌نمایید که به صورت کاملاً مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

باتوجه به مهاجرت اقوام و ملیت‌های مختلف به دبی، فرهنگ‌های مختلفی در این شهر در کنار هم جمع گردیده و این شهر را به یک شهر شب زنده‌دار تبدیل کرده است. تغییرات فرهنگی دبی با ورود ایرانی‌ها به این شهر از سال 1900 آغاز شد و بعد از آن‌ها در سال 1960 پاکستانی‌ها و سپس هندوها به این منطقه مهاجرت کردند. امروزه بیش از 84 درصد از جمعیت دبی را مهاجرین تشکیل می‌دهند.

واحد پول دبی

واحد پول امارات متحده عربی، درهم است که با علامت اختصاری AED شناخته می‌شود. در این منطقه اسکناس‌های 5، 10، 20، 50، 100، 500 و 1000 درهمی رایج است.

جزیره‌ های نخلی دبی، منطقه ‌ای شگفت ‌انگیز

دبی شهری با جاذبه‌های فراوان و دیدنی‌های جذاب محسوب می‌شود. یکی از این جذابیت‌های خاص، جزیره‌های نخلی دبی هستند. این جزایر از مجموع سه مجمع الجزیره ساخته شده است که حقیقاً بی‌نظیر هستند. این جزایر در آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارند و بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های دبی در آن‌ها جای گرفته‌اند. زیر ساخت‌های محکم این جزایر توسط مهندسانی مجرب ساخته شده‌اند. این جزایر شبیه به درخت نخل هستند و به نام‌های «نخل جمیرا»، «نخل جبل علی» و «نخل دیره» معروفند. این جزایر علاوه‌بر کاربرد گردشگری، تجاری، تفریحی و مسکونی نیز هستند.

دبی پایتخت کجاست؟

مراکز خرید دبی

یکی از جاذبه‌های دبی مراکز خرید متنوع و لوکسی است که در نقاط مختلف شهر قرار دارد و این شهر را به مرکزی برای خرید و فروش اجناس درجه یک و برند تبدیل کرده است. از جمله بازارهای مهم این شهر می‌توان «مرکز خرید دبی مال»، «سیتی سنتر دیره»، «امارات مال» و «مرکز خرید برجمان» را نام برد. در هر کدام از این مراکز تجاری اجناسی مانند پوشاک، کیف‌وکفش، عطر، عینک، لوازم آرایشی و... از برندهای مطرح و معتبر دنیا به فروش می‌رسد.

مراکز مذهبی دبی

شهر دبی با تمام جاذبه‌های خیره‌کننده‌ای که دارد یک شهر مذهبی محسوب می‌شود. علاوه‌بر این بناهای مذهبی این شهر نیز به دلیل نوع معماری که دارند جزو اماکن دیدنی این شهر به شمار می‌آیند. این اماکن مذهبی شامل مساجد زیبا می‌شوند که توجه بسیاری از گردشگران بین‌المللی علی‌الخصوص اروپایی را به خود جلب کرده است. از معروف‌ترین این مساجد می‌توان «مسجد جمیرا»، «مسجد خلیفه تاجر» و «مسجد امام حسین (ع)» را نام برد. مسجد امام حسین (ع) از مساجد شیعه شهر دبی محسوب می‌شود.

جالب است بدانید در این شهر مسجدی با نام «مسجد عمرابن خطاب (لعنت الله علیه)» نیز قرار دارد که به عنوان زیباترین مسجد یاد می‌شود.

رستوران ‌های دبی

در دبی رستوران‌های متعدد و فوق‌العاده مجلل زیادی مشاهده می‌کنید. در این رستوران‌های لوکس انواع غذاهای بین‌المللی سرو می‌شوند. از بهترین این رستوران‌ها می‌توان به «رستوران شایان دبی، مجلل‌ترین رستوران ایرانی دبی»، «رستوران ایرانی شبستان»، «رستوران هاتیتود» و «رستوران تام اند سرژ» اشاره کرد. صرف یک وعده غذا در هر کدام از این رستوران‌ها خالی از لطف نیست.

آب و هوا

دبی آب‌وهوای بسیار گرم و مرطوبی دارد، تا اندازه‌ای که گرما و رطوبت هوا برای برخی آزار دهنده است. دبی زیبا در فصل تابستان هوایی فوق‌العاده گرم و غیرقابل تحمل دارد و این فصل اصلاً زمان مناسبی برای سفر به این شهر محسوب نمی‌شود. میانگین هوای تابستان روزها 40 درجه و شب‌ها 30 درجه سانتیگراد می‌شود. فصل زمستان بهترین آب‌وهوا را برای سفر به این شهر دارد. در زمستان درجه هوا روزها 23 درجه و شب‌ها 14 درجه می‌شود. درنتیجه زمستان بهترین فصل سفر به عروس خلیج فارس محسوب می‌شود.

دبی پایتخت کجاست؟

کلام آخر

زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری دبی بسیار بیشتر از مطالبی است که در این بخش به آن‌ها پرداختیم. شما در سفر خود به این شهر فوق‌العاده خاص خواهید دید حقیقتاً لقب پایتخت تجاری برازنده این شهر است. امیدواریم شما هم در سفر خود به این شهر زیبا تجربیات خاصی برای خود رقم بزنید. ما را از نظراتتان بهره‌مند گردانید و بگویید از نظر شما دبی پایتخت کجاست؟

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: