پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

دیزل ژنراتور چیست

دیزل ژنراتور از چند دهه پیش تاکنون بخشی اساسی از صنایع مختلف بوده اند و اهمیت آنها با گذشت زمان افزایش یافته است. از ارائه برق اضطراری در شرایط فوری تا به عنوان منبع اصلی برق در  مناطق دور افتاده. در اینجا ما به بررسی عملکرد انواع دیزل ژنراتور و کاربردهای آنها در در صنایع می پردازیم.

ریشه و تاریخچه دیزل ژنراتور به ذهن باهوش رودولف دیزل که در اواخر قرن 19 میلادی موتور دیزل را به ثبت رساند برمی گردد. دیزل ژنراتور انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزل را توسط ژنراتور به برق و انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در زیر به اختصار قسمت های مختلف دیزل ژنراتور را شرح خواهیم داد.

 

  1. موتور دیزل ؛ به عنوان اصلی ترین قسمت مجموعه دیزل ژنراتور که با استفاده از انرژی شیمیایی حاصل از احتراق سوخت انرژی مکانیکی مد نظر مارا تولید می کند.
  2. ژنراتور، آلترناتور؛ این دستگاه انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

20

  1. سیستم روغن کاری؛ این سیستم با استفاده از روغن تحت فشار، منجر به روان کاری و کاهش اصطحکاک اجزای موتور می شود.
  2. رادیاتور و سیستم خنک کننده؛ این سیستم با استفاده از گردش یک مایع که عمدتا از آب تشکیل شده منجر به کاهش دمای موتور می شود.
  3. اگزوز؛ سیستم خروجی موتور دیزل است و گازهای زائد حاصل از احتراق سوخت را خارج می کند.
  4. تنظیم کننده و رگلاتور ولتاژ؛ این قطعه بسیار مهم وظیفه تنظیم و پایدارسازی ولتاژ خروجی را به عهده دارد.
  5. شاسی و مخزن سوخت؛ مخزن سوخت دیزل ژنراتور معمولا در زیر شاسی که وظیفه نگهداری ایمن و محافظت از دیزل ژنراتور در برابر لرزش به عهده دارد، قرار دارد.
  6. پنل یا تابلو کنترل و فرمان؛ محلی برای کنترل، روشن و خاموش کردن و چک کردن وضعیت دیزل

تامین انرژی الکتریکی و برق اضطراری صنایع

  • دیزل ژنراتور و صنایع کشاورزی؛ برق اهمیت استراتژیک قابل توجهی در صنایع کشاورزی دارد. این صنعت، به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اقتصادی هر کشور، به طور مستقیم و غیرمستقیم از برق برای انجام عملیات مختلف خود وابسته است. در ادامه به برخی از اهمیت‌های استراتژیک برق در صنایع کشاورزی اشاره خواهیم کرد.
    1. روشنایی و نورپردازی
    2. سیستم‌های آبیاری
    3. پردازش و نگهداری محصولات
    4. نیروی کار و اشتغال

21

  • دیزل ژنراتور و صنعت معدن؛ استفاده از دیزل ژنراتور در معادن و صنایع وابسته به علت اهمیت برق پایدار برای فعالیت‌های روزانه و اضطراری از جایگاهی حیاتی برخوردار است. این سیستم‌های قدرت مطمئن، منبع اصلی برق در محیط‌هایی هستند که امکانات شبکه‌ای اصلی در دسترس نیستند یا در مواقع خطر و اضطراری قطع می‌شوند. در ادامه به برخی از اهمیت‌های استراتژیک برق در صنعت معدن اشاره خواهیم کرد.
    1. استخراج کانه‌های فلزی (خردایش، سنگ‌زنی، فلوتاسیون و...)
    2. (صنایع پایین دستی)استخراج کانه‌های غیرفلزی (تولید و فراوری شیشه، فرآوردهای نسوز و...)
    3. صنایع پایین­دستی تولید نمک معدنی و دریایی

22

  • دیزل ژنراتور و تاسیسات شهری و خدمات عمومی؛ در دنیای امروزی، امکان دستیابی به برق پایدار و مطمئن برای خدمات عمومی و تاسیسات شهری بسیار حیاتی است. برق از مهم‌ترین نیازهای جامعه محسوب می‌شود و تأمین این نیاز در مواقع اضطراری و قطعی بسیار اهمیت دارد. در ادامه به برخی از اهمیت‌های استراتژیک برق در تاسیسات شهری و خدمات عمومی اشاره خواهیم کرد.
    1. مراکز مسکونی و اداری (واحد های مسکونی، دفاتر، شرکت ها و...)
    2. مراکز تجاری (مراکز خرید، بازار ها، هایپرمارکت ها و ...)
    3. تاسیسات شهری (شبکه آبرسانی، فاضلاب، برق رسانی و گاز رسانی)
    4. مراکز نظامی
    5. مراکز بهداشتی ( بیمارستان، درمانگاه­ها و... )
    6. مراکز خدماتی ( فرودگاه ها ، بنادر، آتش نشانی، دانشگاه ها، هتل ها و...)
  • دیزل ژنراتور و صنعت ساختمان؛ دیزل ژنراتورها به عنوان تامین کننده برق اضطراری در صنعت ساختمان اهمیت استراتژیک دارند زیرا در صورت قطع برق می توانند برق مورد نیاز برای عملیات حیاتی ساختمان را تامین کنند. این امر می تواند از آسیب به تجهیزات، از دست دادن داده ها و آسیب به افراد جلوگیری کند. دیزل ژنراتورها می توانند برای تامین برق مورد نیاز برای طیف گسترده ای از تجهیزات ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند، از جمله:
    1. سیستم روشنایی
    2. سیستم تهویه مطبوع
    3. سیستم های آتش نشانی
    4. سیستم های امنیتی
    5. سیستم های مخابراتی
    6. سیستم های آسانسور
  • دیزل ژنراتور در قطب ها، شهرک ها و اماکن صنعتی؛ دیزل ژنراتورها به عنوان تامین کننده برق اضطراری در شهرک های صنعتی اهمیت استراتژیک دارند زیرا می توانند در صورت قطع برق، برق مورد نیاز برای عملیات حیاتی شهرک را تامین کنند. این امر می تواند از توقف تولید، آسیب به تجهیزات و آسیب به افراد جلوگیری کند. دیزل ژنراتورها می توانند برای تامین برق مورد نیاز برای طیف گسترده ای از تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار گیرند، از جمله:
    1. اماکن صنعتی با تمرکز روی تولید و فراوری محصولات خاص مانند فولاد و آلومینیوم
    2. اماکن صنعتی با تمرکز روی تولید محصولات شیمیایی، الکترونیک و پلاستیک
    3. صنایع چوب و فرآورده های چوبی
    4. صنایع کاغذ و سلولزی
    5. صنایع غذایی و آشامیدنی
    6. صنایع بسته بندی و چاپ

همچنین دیزل ژنراتور در بسیاری از صنایع مانند صنایع دریایی، صنایع نفت و گاز و مراکز داده (دیتاسنتر) نیز کاربرد دارند.به طور کلی، دیزل ژنراتورها به عنوان منابع تولید برق قابلیت بالایی دارند و در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود. با توجه به قابلیت حمل و نقل آسان و قابلیت استفاده در مناطق دور افتاده، دیزل ژنراتورها به عنوان یکی از منابع تأمین برق محسوب می شوند. همچنین، این دستگاه ها به عنوان منابع تأمین برق اضطراری در مواقع بحرانی مانند قطعی برق و طوفان های شدید نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

ما در گروه دانش و صنعت باو به عنوان اصلی ترین برند در زمینه واردات، تولید و فروش انواع دیزل ژنراتور تلاش می کنیم نگاهی جامع به توسعه محصولات مولد انرژی داشته باشیم. ما با ارائه محصولات در زیر مجموعه هایی با رویکردهای متنوع و متفاوت در تولید انرژی، زمینه لازم برای موفقیت مشتریان خود را ایجاد می کنیم.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: