پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

با اوج گرفتن خرید آنلاین، کلاهبرداری اینترنتی هم اوج گرفت. درواقع هرچه پیش‌تر می‌رویم کلاهبرداری‌ها جدیدتر و نوآورانه‌تر می‌شوند. احتمال دارد شما و یا اطرافیانتان هم درگیر این قبیل کلاهبرداری‌ها شده باشید. افراد بسیار زیادی کالایی را در یکی از شبکه‌های اجتماعی (اغلب اینستاگرام) خریداری می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند کلاهبرداری بوده و قرار نیست کالایی به دستشان برسد. در اکثر مواقع نیز چون کالایی که خریدند مبلغ بالایی ندارد از خیر شکایت کردند می‌گذرند و همین موضوع باعث می‌شود آن پیج کلاهبردار به فعالیت خود ادامه بدهد.

کلاهبرداری مثلثی چیست؟

 

یکی از جدیدترین شیوه‌ها برای کلاهبرداری، سرقت مثلثی یا کلاهبرداری مثلثی است. اما این جرم چگونه رخ می‌دهد؟ نحوه این کلاهبرداری به این صورت است که فردی (کلاهبردار) با زدن صفحه تقلبی در فضای مجازی، اظهار به فروش کالایی می‌کند که در اصل متعلق به شخص دیگری است. سپس فردی که این کالا را نیاز دارد به او پیام می‌ده و این شخص کلاهبردار نیز همزمان به فروشنده واقعی پیام می‌دهد و اطلاعات شماره کارت او را دریافت و به خریدار می‌دهد. در کلاهبرداری مثلثی خریدار پول کالا را به شماره حساب فروشنده اصلی واریز می‌کند ولی فروشنده کالا را برای کلاهبردار می‌فرستد.

در این حالت نه فروشنده خبر دارد که جرمی در حال رخ دادن است و نه خریدار از وقوع کلاهبرداری آگاه است. پس از آنکه مدتی گذشت و کالا به دست خریدار نرسید، اقدام به شکایت کرده و اینجا مشخص می‌شود که یه واسطه کلاهبردار در میان بوده است. این نوه کلاهبرداری این روزها در فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی بسیار زیاد شده است.

شناسایی چنین کلاهبرداری سخت است. زیار کسب و کارهای اینترنتی بسیار زیاد شده و در تمامی فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام، دیوار، تلگرام، شیپور و… صفحه دارند. بهترین کار این است که قبل از خرید از اعتبار فروشگاه اطمینان حاصل کنید. اما اگر با چنین جرمی مواجه شدید می‌توانید از موسسه وکیل وند مشاوره حقوقی آنلاین دریافت کنید.

جرم کلاهبرداری مثلثی در قانون

حالا که متوجه شدیم جرم کلاهبرداری مثلثی چگونه اتفاق می‌افتد، نوبت آن است که این جرم را در قانون بررسی کنیم. آنطور که وکیل کیفری می‌گوید، در قانون ب صورت خاص صحبت از این جرم نشده است و در هیچ یک از مواد قانونی ما نامی از کلاهبرداری مثلثی نمی‌بینیم. به همین جهت باید این جرم را در در سطح عام‌تری بررسی کنیم. از آنجایی که این جرم زیر دسته جرایم کلاهبرداری اینترنتی محسوب می‌شود، مجازات این جرم را برای آن در نظر می‌گیریم.

در ماده 67 قانون تجارت الکترونیک درباره کلاهبرداری اینترنتی آمده است: «هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از «داده‌پیام»ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسائل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف«داده‌پیام»، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظائر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم می‌شود.»

به علاوه در قانون ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری 1364 و ماده 740 قانون جرایم رایانه‌‌ای، کلاهبرداری در هر شیوه‌ و روشی جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین شده است. موضوعی که خوب است بدانید این است که پیش از آنکه قانون کاهش مجازات حبس تعزیری تصویب شود، شروع به جرم کلاهبرداری نیز جرم محسوب و مشمول مجازات بود. اما با تصویب این قانون و براساس ماده 15 آن، این موضوع نسخ شد.

با رعایت چند نکته از کلاهبرداری مثلثی جلوگیری کنید

2

اگر شما فردی هستید که در فضای مجازی خرید می‌کنید و یا اگر فروشنده یک کالا در فضای مجازی هستید، لازم است تا راههای جلوگیری از کلاهبرداری مثلثی را بدانید. این کار باعث می‌شود تا این اتفاق برای شما رخ ندهد. اگر در نقش خریدار هستید:

  • اول از همه توجه داشته باشید که پیش از آنکه وجهی واریز کنید، آگهی که در فضای مجازی دیدید را ذخیره و یا از روی ساعت و تاریخ انتشار آن عکس بگیرید.
  • حتی الامکان شماره تماس فروشنده را بگیرید و با وی از طریق سایر برنامه‌ها مثل واتس‌اپ، ایتا و… ارتباط برقرار کنید. بهتر است از برنامه تلگرام در چنین مواقعی استفاده نکنید، چو شخص می‌تواند سابقه پیام‌ها را به صورت دو طرفه پاک کند.

اگر فروشنده هستید:

  • حتما از خریدار خود شماره تلفن دریافت کنید و با او در سایر پلتفرم‌ها ارتباط برقرار کنید.
  • برای آنکه جرایمی مثل پولشویی و غیره اتفاق نیفتد، حتما توجه داشته باشید که نام واریز کننده با خریدار تطبیق داشته باشد.
  • بهتر این است که کالا را به آدرس منزل شخص خریدار ارسال کنید و تا جای ممکن کالاهای خریداری شده را در مکان عمومی مثل خیابان تحویل ندهید.

متاسفانه آمار ارتکاب جرایم اینترنتی بسیار افزایش پیدا کرده و روز به روز راه و روش جدیدی در این زمینه به وجود می‌آید. راه دیگر کلاهبرداری اینترنتی این است که فردی تحت عنوان خریدار کالایی را سفارش می‌دهد و برای فروشنده فیش جعلی ارسال می‌کند. فروشندگان باید بسیار در این موارد دقت کنند تا دچار کلاهبرداری و از دست دادن مال خود نشوند.

قانون چه برخوردی با کلاهبرداران مثلثی میکند؟

3

قانون برخوردهای مختلفی با جرم کلاهبرداری مثلثی دارد. بنابراین مجازات‌های مختلفی نیز در خصوص آنها اجرا می‌شود. در واقع تعیین مجازات برای این جرم باعث می‌شود امنیت مردم بیشتر بشود و بتوانند خرید سالمی را تجربه کنند. گاهی قانون گذار برای این کلاهبرداران مجازات حبس در نظر می‌گیرد، مخصوصا اگر جرم آنها سنگین باشد و مدارک و اسنادی نیز در مورد آن وجود داشته باشد. عده‌ای نیز به پرداخت جرمیه‌های مالی گاها سنگین محکوم می‌شوند تا به این ترتیب از انجام مجدد این جرم پرهیز کنند.

توقیف اموال نیز یکی دیگر از برخوردهایی است که قانون گذار با شخص کلاهبردار می‌کند. در کنار تمام این برخوردها، کسی که مرتکب جرم کلاهبرداری شود، از برخی از حقوق و مزایای اجتماعی هم محروم می‌گردد.

نحوه اثبات جرم کلاهبرداری مثلثی

مهم‌ترین سوالی که برای همه ایجاد می‌شود این است که اثبات جرم کلاهبرداری مثلثی چگونه است؟ از چه طریقی می‌توان ثابت کرد که این جرم رخ داده است؟ گاهی ممکن است این عمل مجرمانه به قدری تمیز و زیرکانه انجام شود که نتوان آن را اثبات کرد. باید بگوییم بهترین راه برای اثبات این جرم این است که از وکلای با تجربه وکیل وند مشورت بگیرید. شما می‌توانید به راحتی با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی سوالات خود را از یک وکیل حرفه‌ای بپرسید.

وکیل حقوقی در این مسیر سعی می‌کنند تا تمامی مدارک و اسناد وقوع عمل مجرمانه را بررسی کند تا بتواند از طریق آنها مجرم را شناسایی کند. همچنین تلاش می‌کند تا از شهادت سایر قربانیان این جرم هم استفاده کند. به این ترتیب می‌تواند کلاهبردار را به مجازات ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری محکوم کند. براساس این ماده:

«هر شخصی از راه تقلب و حیله افراد را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه یا موسسات موهوم و یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد. یا آنها را به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث غیرواقع بترساند و یا اسم و عنوان مجعول اختیار کند. همچنین به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا مانند آنها تحصیل کند و از این راه مال دیگری را ببرد، کلاهبردار محسوب شده. علاوه بر اینکه باید مال را به صاحبش بازگرداند، به حبس از 1 تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم خواهد شد.»

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: