پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

ماشین ظرفشویی یک دستگاه برقی است که برای شستن و تمیز کردن ظرف‌ها و وسایل خوردن و آشامیدن به کار می‌رود. این دستگاه با استفاده از آب، مواد شوینده، حرارت و فشار، ظروف را از باقیمانده‌های غذایی و چربی پاک می‌کند. ماشین ظرفشویی در رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و منازل خصوصی استفاده می‌شود. ماشین ظرفشویی مزایایی مانند صرفه‌جویی در زمان، آب، انرژی و بهداشت دارد که به این موارد خلاصه نشده و در ادامه به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد، بنابراین اکنون بیایید به شناخت انواع مختلف آن بپردازیم که خود اولین پارامتر انتخاب ماشین ظرفشویی صنعتی است.

 

ماشین ظرفشویی انواع مختلفی دارد که بر اساس اندازه، شکل، طراحی، قابلیت‌ها و قیمت تفاوت دارند. برخی از انواع ماشین ظرفشویی بر اساس روند کار به صورت زیر دسته بندی می شوند:

توکار: این نوع ماشین ظرفشویی در داخل کابینت نصب می‌شود و قابل جابجایی نیست. این ماشین ظرفشویی با طرح و رنگ کابینت همسان است و فضای کمتری را اشغال می‌کند.

رومیزی: این نوع ماشین ظرفشویی سبک و قابل حمل است و روی سطح کابینت یا فضای عادی قرار می‌گیرد. این ماشین ظرفشویی صنعتی با لوله به شیرآب وصل می‌شود و برای فضای کم، مناسب است.

ایستاده: این نوع ماشین ظرفشوی بزرگتر و سنگین تر است و به جایگاه خود در آشپزخانه نصب می‌شود. این ماشین ضرف شو برای حجم بالاتر ظروف و رستوران های بزرگ مناسب است.

پس از انتخاب نوع ماشین خود، اکنون زمان آن است که به عوامل مختلفی نیز توجه کنید که در صورت انتخاب هر یک از سه نوع بالا باید آن ها را مد نظر داشته باشید.

6

پارامترهای انتخاب ماشین ظرفشویی صنعتی

فضای مورد نظر: بسته به فضای خالص در دستگیر شما، باید چیدمان مناسب را برای نصب دستگاه در نظر بگیرید. همچنین باید به فضای لازم برای باز شدن درب دستگاه هم توجه کنید که در برخی مدل های مختلف مانند ماشین ظرفشویی تونلی این موضوع تقریبا برای انتخاب بعنوان پارامتر محسوب نمیشود و در اصل طول دستگاه مهم می باشد.

تعداد نفرات: بسته به تعداد نفرات خانواده چه بعنوان مشتری در یک کافه چه چه به صورت مدیریت یک رستوران بزرگ، باید حجم مناسب دستگاه را انتخاب کنید. حجم دستگاه های ظرف شور با تعداد مشتریان تخمینی سنجیده می شود.

قابلیت های دستگاه: بسته به نیاز و سلیقه شما، می‌توانید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای قابلیت‌های مختلفی باشد. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از: تنظیم دما، تنظیم زمان، تنظیم شدت فشار، تنظیم نوع شستشو، خشک کن، جلا دهنده، سنسور آب و غذا، سیستم ضد باکتری و ضد رسوب و غیره که در همه دستگاه ها تقریبا قابل تنظیم هستند اما در مورد نحوه کارکرد هر کدام ممکن است تفاوت های عمده وجود داشته باشد، برای مثال ماشین ظرفشویی تونلی ظروف را روی ریل تحویل میگیرد و ظروف پس از طی یک مسیر، به صورت تمیز خارج می شوند اما در مدل دیگر نیاز است شما درب دستگاه را باز کرده و ظرف را در داخل سبد ان قرار دهید.

مصرف انرژی: برای صرفه‌جویی در هزینه‌های برق و آب، می‌توانید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای نشان استاندارد انرژی باشد. این نماد، نشان دهنده میزان مصرف انرژی و آب دستگاه است. هر چه تعداد ستاره بیشتر باشد، به این معناست که دستگاه کمتر مصرف می‌کند.

اگر این پارامترها را از قبل می دانستید، ولی اکنون این مطلب را مطالعه می کنید تا پارامترهای مهم انتخاب ماشین ظرفشویی صنعتی را یادداشت کنید، پیشنهاد می کنم کاغذ و قلم خود را آماده کنید.

پارامترهای مهم انتخاب یک ماشین ظرفشویی عبارتند از:

  • اندازه

بسته به فضای موجود در آشپزخانه صنعتی مورد نظر شما، باید یک ماشین ظرفشویی با اندازه مناسب را انتخاب کنید. معمولاً ماشین های ظرفشویی صنعتی چند مدل مختلف دارند که شما باید با کارشناس فروش و طراحی این دستگاه صحبت کنید و نیاز خود را با وی بررسی کنید تا بتوانید یک دستگاه پاسخگو برای حرفه خود انتخاب کنید.

  • قابلیت ها

بسته به نیاز و سلیقه شما، باید یک ماشین ظرفشویی با قابلیت های مختلف را انتخاب کنید. برخی از قابلیت های مهم مورد بحث در این موضوع عبارتند از: تعداد چرخه های شستشو، تعداد سطح های شستشو، تعداد سبدهای قابل تنظیم، تنظیم دما، تنظیم زمان، تنظیم شدت فشار، خشک کن، جلا دهنده، سنسور آب و غذا، سیستم ضد باکتری و ضد رسوب و غیره.

  • صدا

بسته به حساسیت شما به صدای ماشین ظرفشویی صنعتی و همچنین محیط کاری شما، باید یک ماشین با سطح صدای مناسب را انتخاب کنید. سطح صدای ماشین های ظرف شور با واحد دسی بل (dBA) اندازه گیری می شود. هر چه عدد کمتر باشد، به این معناست که دستگاه کم صداتر است. برای اینکه یک میزان تخمین در دست داشته باشید باید بگوییم که معمولاً ماشین های ظروف شور خانگی با سطح صدای 45 dBAبه پایین به عنوان بسیار کم صداتر شناخته می شوند.

  • مصرف انرژی

برای صرفه‌جویی در هزینه‌های برق و آب، باید یک ماشین ظرو شور با نشان استاندارد انرژی را انتخاب کنید. نشان استاندارد انرژی نشان دهنده میزان مصرف انرژی و آب دستگاه است. هر چه تعداد ستاره بیشتر باشد، به این معنی است که دستگاه کمتر مصرف می کند اما در توجه به این موضوع دقت داشته باشید که دستگاهی مانند ماشین ظرفشویی تونلی را با یک ماشین کوچک مقایسه نکنید.

  • قیمت

قیمت یک ماشین ظرف شور بستگی به برند، مدل، اندازه، قابلیت ها و کیفیت دارد. باید با توجه به بودجه و نیاز خود، دستگاه مناسب را پیدا کنید.

اگر مطلب را به دقت خوانده باشید، قطعا نام یک نوع دستگاه را چند بار دیده اید، اهمیت و کاربرد ویژه این دستگاه به قدری است که در ادامه به صورت خلاصه آن را نیز بررسی خواهیم کرد:

ماشین ظرفشویی تونلی یک نوع ماشین ظرفشویی صنعتی است که برای شستشوی ظروف با حجم و تعداد زیاد به کار می‌رود. این ماشین از یک سیستم تسمه‌ای استفاده می‌کند که ظروف را از یک سر به سر دیگر از دستگاه منتقل می‌کند. در طول این مسیر، ظروف با آب، مواد شوینده، حرارت و فشار شسته و خشک می‌شوند. این ماشین برای رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مکان‌هایی که نیاز به شستشوی سریع و کارآمد ظروف دارند، مناسب است. از طرفی چون این مقاله در مورد پارامترهای مهم انتخاب ماشین ظرفشور صنعتی است، بنابراین پارامترهای این سیستم را نیز بررسی خواهیم کرد.

ماشین ظرفشویی تونلی دارای قابلیت‌های مختلفی است که بستگی به برند، مدل، اندازه و قیمت آن دارد. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از:

  • تعداد چرخه‌های شستشو: نشان دهنده تعداد مراحل شستشو است که معمولاً شامل شستشو با آب سرد، شستشو با آب گرم، شستشو با آب بسیار گرم و خشک کن است.
  • تعداد سطح‌های شستشو: نشان دهنده تعداد سطح‌های مختلف که دارای پمپ و نازل های پاشیدن آب هستند. هر چه تعداد سطح بالاتر باشد، شستشو کارآمدتر خواهد بود.
  • تعداد سبدهای قابل تنظیم: نشان دهنده تعداد سبدهای داخل دستگاه که قابل جابجایی و تغییر ارتفاع هستند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که ظروف با اندازه و شکل مختلف را در دستگاه جای دهید.
  • تنظیم دما: نشان دهنده قابلیت تغییر دمای آب در هر چرخه شستشو است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که براساس نوع و درجه کثیفی ظروف، دمای مناسب را انتخاب کنید.
  • تنظیم زمان: نشان دهنده قابلیت تغییر مدت زمان هر چرخه شستشو است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که براساس نوع و درجه کثیف بودن ظروف، زمان مناسب را انتخاب کنید.
  • تنظیم شدت فشار: نشان دهنده قابلیت تغییر شدت فشار آب در هر چرخه شستشو است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که براساس نوع و میزان خشکی مواد باقیمانده روی ظروف، فشار مناسب را انتخاب کنید.
  • خشک کن: نشان دهنده قابلیت خشک کردن ظروف پس از شستشو با استفاده از حرارت و هوا است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که ظروف را بدون نیاز به خشک کردن دستی، آماده استفاده کنید.
  • جلا دهنده: نشان دهنده قابلیت افزودن ماده جلا دهنده به آب شستشو است. این قابلیت باعث می‌شود که ظروف براق و خالص شوند و از لک و رسوب جلوگیری کند.
  • سنسور آب و غذا: نشان دهنده قابلیت تشخیص مقدار و کیفیت آب و باقیمانده غذای داخل دستگاه است. این قابلیت باعث می‌شود که دستگاه به صورت هوشمند، تنظیمات مناسب را برای شستشو اعمال کند و در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی کند.
  • سیستم ضد باکتری و ضد رسوب: نشان دهنده قابلیت پاکسازی و ضد عفونی کردن ماشین ظرفشویی صنعتی از باکتری‌ها و رسوبات است. این قابلیت باعث می‌شود که دستگاه همواره تمیز و سالم باقی بماند و عمر مفید آن افزایش یابد.

 

  1. توجه: البته وجود برخی سنسور ها و قابلیت ها روی ماشین های ظرفشور صنعتی بدون توجه به اینکه آیا این یک ماشین ظرفشویی تونلی است یا خیر، بی شک قیمت نهایی دستگاه را افزایش خواهند داد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: